Nog maar een paar plaatsen beschikbaar voor de 2-daagse workshop

Home

Workshops Gratis trainingen Over mij Blog Ervaringen Direct aanmelden voor de business boost workshop Login

Target audience

marketing Mar 19, 2018

Target audience is iets waar vaak over wordt gesproken, maar waar veel mensen niets mee doen of in ieder geval te weinig.

Toen ik begon met mijn eigen bedrijf, kreeg ik regelmatig het advies om niet aan iedereen te willen verkopen. Wat? Niet aan iedereen verkopen? Wat is dit nu weer voor onzin. Elke klant die binnenkomt en een pakket afneemt, daar moet ik toch blij mee zijn? Elke euro van wie dan ook is weer een euro. Mijn kachel moet toch branden. Er moet brood op de plank komen en (de mooiste van allemaal) voor niets gaat de zon op.

En ja dit werkte ook voor een tijdje, alleen niet goed genoeg. Ik behaalde het eerste jaar nog geen 5000,- omzet.

De "dooddoenerkreten"werden vooral gesteld door:

  1. Mensen in loondienst die niets van het ondernemerschap snappen;
  2. Mensen met een eigen bedrijf die moeilijk rondkomen en alles moeten aanpakken om inderdaad het brood op de plank te krijgen;
  3. Familie, vrienden en kennissen die het beste met je voor hebben, maar wel vaak in te delen zijn in punt één of punt twee.

Het hebben van de juiste mindset was cruciaal om het te kunnen maken als ondernemer. Het eerste waar ik afscheid van moest nemen was dat ik "duur" was. € 35,- per sessie was het tarief en daarna ging ik nog aan de slag met het maken van een voedingsschema. 

Door het verhogen van mijn tarieven, werd ook mijn type klant (en dus het publiek) anders. Deze mensen waren bereid om hogere prijzen te betalen om hun doelstelling te behalen. Wat weer resulteerde in een grotere motivatie en inzet, meer en betere resultaten en meer doorverwijzingen van mijn klanten naar mij toe.

Nog een strohalm die genomen moest worden waren de gratis intake gesprekken. Je bent dan een uur met een potentiële klant bezig (soms zelfs langer) je geeft zeer veel waardevolle informatie weg in dat uur en hoopt dat de potentiële klant jouw ziet als de expert en zo met jouw in zee gaat.

Dit moest ook anders. Geen gratis intake gesprekken meer.

Dit kost namelijk zeer veel tijd en soms was het scoringspercentage onder de 20% omdat mensen afhaakten op de prijs (3-5 keer de prijs van de gemiddelde concurrent). Intake gesprekken zijn dus niet meer gratis en nee je krijgt ook dat bedrag niet in mindering als je een pakket of training afneemt. Je krijgt echter wel mijn boek gratis. Resultaat:

Scoringspercentage van 98,5% (dus 98,5% van mijn intake gesprekken starten ook direct met een pakket van voeding en personal training) en door mijn tarief hoef ik maar een derde deel van het aantal uren te werken dan de rest van mijn concurrenten.

Als bonus is mijn voeding alleen te volgen via een online traject en kunnen mensen extra consulten afnemen om te sparren over deze cursus.

Dus de uitspraak: "verkopen aan iedereen is verkopen aan niemand" is stiekem best waar. Door jouw target audience te bepalen (dus wat jouw doelgroep is), ga jij je hele bedrijf vorm geven.

 Je website ziet er anders uit als je een 5 sterren hotel runt met vergaderruimten als dat je een budget motel langs de snelweg runt. Een fastfoodrestaurant vs 3 sterren restaurant. Een kledingzaak voor jongeren of een kledingzaak dat maatpakken verkoopt.

Dit is van belang als jij je doelgroep gaat aanspreken. Is het dan erg als er iemand buiten je doelgroep een product bij jou afneemt? Nee natuurlijk niet, dat zijn de klanten die je toevallig meeneemt, maar niet de kern vormen van jouw bedrijf.

Het samenstellen van je Target Audience is niet altijd heel makkelijk, maar het is wel ongeveer de basis van je bedrijf. Zonder dit goed te definiëren, kun jij geen website, visitekaart, flyers, video etc. gaan maken.

In de  Businessboost week cursus & de SACA-cursus wordt stil gestaan bij het opzetten van je target audience.

Wil je één van deze cursussen volgen? Dan wil ik je voorstellen om met de business boost week te starten.

Daarnaast organiseer ik een paar keer per jaar een cursus dag "Intake gesprekken voeren" waarbij ik je alles ga uitleggen van het moment dat een potentiële klant contact met jou op neemt tot het sluiten van de deal.

Denk hierbij aan salesgesprekken voeren (NLP is daar een heel belangrijk onderdeel van), veel oefenen en feedback en als bonus mijn intakeformulier dat zich elke keer opnieuw bewijst. Wil je meer informatie: kijk dan hier

Heb je vragen of wil je gewoon reageren, dan kan dat onder deze blog.

Succes met je bedrijf

- Joost

Close

50% Complete

Bijna klaar!