Nog maar een paar plaatsen beschikbaar voor de 2-daagse workshop

Home

Workshops Gratis trainingen Over mij Blog Ervaringen Direct aanmelden voor de business boost workshop Login

Deel 2 van 10 delen over de naar mijn menig meest gemaakte fouten door ondernemers

administratie Sep 18, 2018
 

Geen goede of up-to-date boekhouding hebben  

Als je niet weet wat er op je rekening staat of dat er binnen gaat komen, dan weet je ook niet wat je kan doen om je privéleven en je zakelijke leven te laten groeien.  

Je weet dan namelijk niet of je;   

* Kunt investeren;  

* Die ene cruciale marketingcampagne kan doen;  

* Wel op vakantie kunt gaan;  

* Genoeg inkomsten hebt om eventuele ziekte te overbruggen;  

* Genoeg geld hebt voor als je even geen klanten/ opdrachten hebt.  

Je bent dan een ondernemer zonder een up-to-date boekhouding en dat is als een geblinddoekt persoon die de snelweg probeert over te steken. Met heel veel geluk kom je er, maar er moet dan ook niets gebeuren.  

Houdt daarnaast ook rekening met het feit dat je pas een jaar later je belasting moet betalen en dat je vaak ook nog BTW moet terugbetalen.  

Heb je daarnaast wel een goed boekhoudsysteem, dan krijg je met een paar simpele klikken je hele;  

  • balans;  
  • Grootboek;  
  • Crediteuren;  
  • debiteuren staat te zien.  

Zo weet je ook direct welke mensen jij nog moet betalen en welke mensen jou nog moeten betalen. Dit is natuurlijk enorm van belang. Jij wilt uiteraard betaald krijgen voor het werk dat je doet en jij wilt vast ook niet een deurwaarder op de stoep hebben staan vanwege rekeningen die jij vergeten bent te betalen.  

Je hebt daarnaast ook nog een bewaarplicht (zie de site van de belastingdienst voor meer informatie) je kan namelijk een boekencontrole krijgen. Dan kun je maar beter je gehele boekhouding tot op de cent nauwkeurig kloppend hebben. Ik zelf gebruik hiervoor Acumulus. Dit werkt enorm goed en het forum dat daar zit heeft een geweldige databank met informatie en als je een vraag stelt heb je vaak binnen een uur een reactie.   

Heb je trouwens ook een voertuig van de zaak of dat je gebruikt voor zakelijke en/of privé kilometers? Moet je een kilometer registratie bijhouden? Kijk dan eens naar RouteReg dit is een simpele app (eventueel met een dongle) die precies je gereden kilometers bijhoudt. Zowel zakelijk als privé. Je kan deze makkelijk uitdraaien en in een Excel bestand zetten, zodat je deze kan toevoegen aan je boekhouding. Zo kan je precies je bijtelling berekenen (bijvoorbeeld bij een motor).  

Als de belastingdienst hierom vraagt, moet je deze namelijk kunnen overleggen. Zorg er dus ook altijd voor dat je dus alles goed opslaat want de minimale bewaartermijn is (op dit moment van schijven) 7 jaar en voor sommige onderdelen zelfs 10 jaar.  

Mijn advies is dan ook dat je altijd zorgt voor een dubbel bewaarsysteem. Bijvoorbeeld in de cloud en op een externe harde schijf. Je wil namelijk niet dat de enige boekhouding die je hebt verloren gaat door een crash of dat het bedrijf besluit te stoppen met de clouddiensten.  

Jij bent dan namelijk nog steeds verantwoordelijk voor jouw administratie. Zelfs als je een accountant jouw (bedrijfs-) administratie laat doen, dan ben jij nog steeds verantwoordelijk hiervoor.  

Ga ook een goed rondkijken naar een goede accountant, tarieven verschillen namelijk enorm maar ook de kwaliteit kan variëren.  

Heb je vragen, stel ze onderaan deze blog.   

Heb jij trouwens al de gratis training gevolgd waarbij we gaan kijken naar alle 10 de ondernemersfouten? Je kan je hier aanmelden en deze training is gratis! 

 

Close

50% Complete

Bijna klaar!